7 tips att vandra med hund

Har ni funderat på att fjällvandra för första gången? 
Eller har du fjällvandrat förut, men funderar på att ta med dig din hund / skaffa en vandrarkompis på fyra tassar? Här är mina tips till dig, vad du behöver tänka på när du ska fjällvandra med din hund. Har du frågor; kommentera eller maila mig. 🙂

 

  • Förbered hunden inför vandringen

    Se till att den verkligen har fått en chans att träna upp muskulatur och kondition. Även om tempot inte är särskilt högt när man fjällvandrar, måste det finnas en muskeluthållighet som klarar en längre tids påfrestningar.
    Love har sedan tidigare ett personlängsta på 36 km löpning, under en och samma dag. Och det är något vi har byggt upp under ett par års tid. Det gjorde att planen för att fixa 15 km vandring per dag, inte kändes orimlig.

  • Ha bra utrustning till hunden

    • Halsband, sele och/eller klövjeväska

      Antingen har man en bra sele (t.ex. Active sele  eller en Y-sele från Hurtta), alterntivt ett smidig, ”snällt”  halsband (inget stryp/halvstryp). Fördelen med halsband är att man kan kombinera det med en klövjeväska om man vet att hunden orkar bära sin egen mat.
      Hundar får gå lösa i fjällen vissa perioder och under förutsättning att man har bra pli på sin hund. Andra perioder och/eller platser råder koppeltvång. Kolla vad som gäller dit du ska åka!

    • Skydd för tassarna.

      När vi vandrade i Grövelsjön behövdes inga tasskydd, däremot hade vi funderingar på att införskaffa det när vi åkte till Jotunheimen. Nu blev det aldrig så och det gick bra ändå. Lite stenigt vid ett par partier, men inget som hon verkade ha ont av. Hade vi däremot bestigit Glittertind (som den allra första planen var) hade det varit att föredra.

    • Hopfällbar matskål

      En mjuk matskål (använd den även vattenskål om ni inte passerar ett vattendrag på ett tag) som sedan går att packa ner i något litet fack, eller hunden egna klövjeväska.

    • Regn-/värmetäcke

      Beroende på vilken tid på året man vandrar, samt hur känslilg hunden är, kan det vara bra att ha med sig ett värmetäcke.

  • Ha med tillräckligt med energi

    Oavsett hur mycket eller lite de äter hemma kommer energiförbrukningen se helt annorlunda ut under en vandring.  De äter med största sannolikhet betydligt mer, vilket inte är konstigt med tanke på att de rör sig nästan hela dagarna. Tänk dock på att dela upp måltiderna, så de slipper äta ett fåtal, stora mål.
    En del hundar kan trots rörelsen vara lite ”kinkiga” med maten, under vissa delar av vandringen, men erbjud mat varje gång ni stannar så brukar de äta så småningom.

  • Avmaskning och pass. Samt kolla vad som gäller i fjällen/Nationalparker!

    Ska du vandra /ha med dig hunden utanför Sverige (t.ex. Norge) krävs avmaskning för dvärgbandmask, strax innan avfärd. Detta ska styrkasi hundpasset, som även det behövs för svensk registrerade hundar som passerar gränsen (även till fots).
    Vandringsleder som går i eller igenom nationalparker kan det vara hundförbud. Kolla upp vad som gäller innan ni reser dit.

  • Se till att hunden har skydd från vind och regn

    Det är nog väldigt olika hur man ser på det där med hundar och närhet. Love är definitivt en familjemedlem (inte ”bara” en hund) men däremot får hon inte sova i varken sängen eller soffan hemma och detsamma gäller ute på vandring.  Hon sov i förtältet bland väskor och vandringskängor och trivdes bra med den något kyligare luften. (Hon har ju både husky och samojed i sig).
    Antingen kan hunden sova inne i tältet, i förtältet eller, om man vill/vågar i närheten under t.ex. ett vindskydd.

  • Ha en ras med bra förutsättningar

    Det är lätt att tro att man måste ha en stor hund för att kunna ta med den på vandring. Jag har nog sett alla sorter, när vi har varit ute. Nu senast, i Jotunheimen kom det en liten krabat (tyvärr) minns jag inte rasen, men matten berättade stolt att hunden älskade att vandra, trots sin mindre kroppshydda och ääälskade det.
    Det man ska tänka på är kanske mer fysiska begränsningar, som väldigt korta ben (basset), sämre andningsförmåga (mops) osv.

    Love är ju en salig (men fantastisk) blandning; Schäfer, Husky, Border Collie, Samojed, Rotweiller och Dalmatiner. Jobbande raser? Eh, japp! 😉

  • Myggmedel för hund?

    Vi hade behövt det i Grövelsjön. Stackars Love fick såå många myggbett under magen, när vi gick genom en av dalarna.
    Det verkar dock inte finnas något bra myggmedel för just hundar. Däremot rekommenderas att hålla sig i rörelse. Om man stannar kan man lägga någon handduk eller liknande över hunden, för att skydda de utsatta delar.
    Det finns även tips om att man kan använda tjärsalva, eller göra sin egen hundmyggsprej genom att koka upp vatten och blanda i rosmarin, vitvinsvinäger,  vitlök och lite citronsaft.

Behöver man träna för att utvecklas?

Ut och träna med er nu i stället! Att springa 4-5 mil i veckan gör underverk för formen jämfört med att sitta och skriva listor.

Mackan upplyste mig om detta efter gårdagens inlägg.
”Åh, fan?!” var min första tanke. Inte… För det första; Jag är väl medveten om att mina 0,0 km löpning under Januari månad, inte gör underverk för min form. För min träningsform, that is. Jag blir nog rund och go´ på andra sätt…) 😛

Det blir dock inte alltid som man har tänkt.
Förutom min totala OLUST till att träna de sista veckorna, har jag dessutom dragit på mig en förkylning. IGEN! Egentligen inte hela världen, när jag tänker efter, eftersom jag inte tappar någon större del kondition. Det är liksom svårt att tappa något man inte har (för tillfället).

4-5 mil löpning i veckan

För det andra; Jag springer inte 4-5 mil i veckan. Inte ens när jag är frisk och löpsugen! Eller jo förresten; någon gång innan ultran i somras, fick jag nog till flera veckor med runt 4 mils löpning. Men det hör verkligen till ovanligheterna och min kropp skulle faktiskt inte hålla för det. Inte ens om jag sakta ökade upp mängden!

Vad vill jag ha sagt med det här inlägget?
Jag vet inte riktigt.  Mer än att jag (fortfarande) inte kan/vill springa och att vi alla har olika mål och förutsättningar vad gäller träningen. 🙂

Har ni tränat idag? Tell me!

 

Min favorit x 10!

Detta är en lista som jag hittade hos bl.a. Sofia och Camilla.
Jag tänkte att skriva om träning, åtminstone är lite bättre än att inte utföra den… (Snälla, säg ja)! 😛

Favoriten i hörlurarna:

Jag lyssnar faktiskt aldrig på musik, varken när jag tränar eller springer. (Därav min ”sist-i-hela-världen-vad-gäller-att-lyssna-på-podar” kommer in också). Men favoritlåten (just nu) på Spotify, som jag lyssnar på t.ex. när jag kör till jobbet är: ”Niall Horan – This town”

Favoritövning i gymmet:

Marklyft 9 gånger av 10. Den tionde gången smyger sig övningar som latsdrag, rodd och militärpress in.

Favoritdryck under träning:

Vatten! Dricker aldrig annat. Eller vänta, nu ljög jag visst. Efter/under Hallands Ultra upptäckte jag att min kropp hade galet stora cravings efter coca-cola!! Väldigt oväntat, då jag aldrig har tyckt om cola (minnen från magsjuka och allt det där)… Fast det verkar bara gälla långpass/långlopp, ska väl tilläggas.

Favoritpass på gymmet:

Jämnt race mellan spinning och Yin yoga! Sedan ska jag erkänna att jag saknar Body Combat galet mycket, men det finns tyvärr inte på mitt nuvarande gym…

Favoritfärg på träningskläderna:

Kör nästan alltid mörkt nedtill och färgglatt upptill. Har förkärlek till framför allt svart, lila och turkost. Trots det har det smugit sig ner oväntat mycket andra färger i träningsgarderoben…

Favorit pre workout:

En banan eller ett kesomellanmål.

Favorit post workout:

Omelett! Enkelt och man kan slänga i vad som finns; t.ex. bladspenat, champinjoner, lök, tomater och kryddor.

Favoritstretchövning:

Att ligga i ”duvan” (en favorit från yin yogan) som jag verkligen, verkligen älskar och slappnar av i! 🙂

Favoritträningsredskap:

Skivstången. Det går att göra så oändligt många övningar med en skivstång; marklyft, knäböj, militärpress, olika typer av rodd, drag till hakan, bisceps- och tricepscurl osv osv. Som god tvåa måste jag nog säga TRX:en!

Favoritgym:

Jag har inte så mycket att jämföra. Jag gick på friskispass för mååånga herrans år sedan (märkligt med tanke på att jag fortfarande är 25…). Efter det har jag faktiskt bara haft träningskort på Nordic Wellness och mitt nuvarande, lokala gym. Båda är bra tycker jag.
Och även om jag (faktiskt) kan sakna vissa pass från Nordic (t.ex. combat) tycker jag att det är mer personligt där jag går nu.