Börja med intervaller

Efter det här årets väääldigt sporadiska löpträning, måste jag ändå erkänna att min kropp förvånar mig. För jag menar; bara det faktum att jag kan springa och ändå i ett hyfsat ok tempo, utan någon direkt löpmängd, är ändå rätt fantastiskt (och lite konstigt)!

Tröskelintervaller!

En favorit som jag även har haft tidigare, när det kommer till intervaller, är sk. ”tröskelintervaller”. Dvs att du ligger precis under mjölksyratröskeln. För vana löpare kan man säga att det är ungefär i det tempo du orkar hålla på milen. För mer orutinerade kan man säga; Det ska kännas ganska tufft och flåsigt, men absolut inte kräkjobbigt!

Normalt sett brukar jag köra tröskeltempo på lite längre intevaller, t.ex. tusingar (1000 meters intervaller).  Det kändes dock lite ”over the top” nu, eftersom det enda jag har fått till (när jag väl har sprungit) är sporadiska lugna distanspass. Därför tänkte jag istället:
”Kombinera 1 minuters-intervaller och tröskeltempo, det gör vi!” (Vi? Hm… Jag och mina egon?) 😛

Upplägget!

För er som ev. vill sno det för ett svettigt, effektivt, men inte superjobbigt pass. 🙂

* Uppvärmning (ca 10-15 minuter)
* 11 stycken intervaller á 1 minut, med 30 sekunders gåvila mellan varje.
* Nedjogg (ca 10 minuter)

.

Fler tips!
Sofia har skrivit ett superbra inlägg: ”Intervaller för nybörjare

 

Related posts:

8 kommentarer

  1. Jag liksom hatar intervaller, men älskar dem när jag står levande på andra sidan.

    Gillade ditt tips. Tror att det är bra också, för det är inte jättemycket ökning som krävs och inte så länge. Det är så himla lätt att skada sig om man tar i för mycket! Bra upplägg!

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *