JAG ÄR EN LÖPARE IGEN!

Det är knappt att jag vågar yttra orden.
”Jag är en löpare igen!” Nu har jag förvisso inte sprungit på ett par dagar för det har varit annat som tagit upp min tid, men annars känns det som att jag är liiite grann tillbaka på banan igen. (Är det nu man inte ska ropa ”hej”…?) 😛

Det är fortfarande inte ovanligt att jag känner mig nästan tom på energi, tyvärr. Däremot känns det som att det har gått åt rätt håll de senaste veckorna och då har jag passat på att fånga de stunder som har infunnit sig.

NÄR KROPPEN INTE SYNKAR!

Jag har hittills i år fått till fyra löppass och det är inte supermycket, men fler och mer regelbundet än på länge. Det har dock dykt ett par ”aha-upplevelser” från när jag började springa 2011.

#Igenkänning1 – Jag får lätt huvudvärk om jag springer snabbare/längre än vad jag är fysiskt i form för. Been there, done that… Oerhört störande reaktion från kroppen, men gissar att har med ansträngningen att göra. Hög(re) puls, högt blodtryck; ”Tadaaa”… Huvudvärk.

#Igenkänning2 – Jag får träningsvärk efter en löprunda och då behöver jag inte ens springa intervaller. Det räcker med en lugnare distansrunda. För ett år sedan fick jag i princip aldrig träningsvärk av löpning. Nu har det varit mer regel än undantag.

#Igenkänning3 – Mitt huvud och min kropp synkar inte just nu.
På ena passet känns benen lätta, men lungorna så små att det fullständigt bränner i bröstet. För att nästa gång vara precis motsatsen; andetagen är lugna och fina, men benen känns som betong.

#Bubblare – Det jag har lite svårt att förlika mig med är den fysiska känslan av att vara nybörjare, med den mentala känslan av att vilja dra ut på ett 2-3 timmar långt långpass.

NÄSTA UTMANING?

Det jag skulle vilja hitta nu är det där målet som är lagom tufft. Som utmanar mig, men som inte tar kål på träningslusten. Det kluras på ett inlägg – promise. 🙂

 

10 kommentarer

  1. Så härligt att du känner så igen.
    Själv ska jag nog testa runacademys januariutmaning dvs 3 olika pass/vecka för att få lite nytändning.

  2. #Igenkänning1 är likadan för mig, efter långa perioder med träningsuppehåll. Men man vet ju botemedlet, det ger sig efter några pass!

  3. Jag tänker i banor av belöning istället för utmaning… du borde hänga med till Portugal. Löparvecka för den löpare du är! 17 mars. Komsi komsi! 😀

  4. HEJA HEJA HEJA HEJA!!!!
    Jag är nästan lite avundsjuk på dig, som faktiskt ÄR ute och springer, även om det blir på nybörjarnivå (närapå) igen. Jag kommer också att vara där när jag drar igång igen. Men av olika anledningar väntar jag till

  5. Har du funderat på om det är ngn form av utmattning du åkt på iom att allt, framförallt träningen känns så jobbig? När jag råkade ut för utmattning svarade kroppen inte alls på träning och jag var aldrig sugen på att ge mig ut. Men kul såklart att det börjar kännas bättre nu!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.