Så fortsätter du träna/springa under vintern!

Det är november och känns det inte som om mörkret plötsligt la sig som en filt över omgivningen?
Både September och Oktober skämde ju bort oss rejält, vad gällde solljus och vackra färger! Jag känner hur jag, i takt med mörkret, har blivit betydligt tröttare. Den där sommartimmen gjorde väl inte saken bättre. Vaknade 05.15 idag, för att kroppen trodde klockan var 06.15…

Veckans tema i Blogger om Hälsa är ”Så hanterar jag mörkret / vintern”.
Egentligen hanterar jag inte mörkret särskilt bra. Våren och hösten är mina favoritmånader, medan sommaren mest handlar om att hantera värmen (även om ljuset är trevligt). Under vintern handlar om att ”stå ut” tills det börjar att ljusna i februari igen. (Jösses, vad trist det/jag låter…?! Haha!)

Mina 5 tips för att lyckas hålla igång!

Vad gäller just träningen under vinter/mörker, är det något jag hanterar (lärt mig hantera) bättre.
Jag håller aldrig upp varje sig med träning generellt, eller med löpningen specifikt.  Det bästa är att man slipper ”börja om” när våren kommer!

pannlampa

  1. Fastna inte i soffan!
    Det kan vara oerhört lockande att sätta/lägga sig i soffan när man kommer hem från jobbet. Gör inte det. Om du vet att du fastnar där, ge dig iväg innan du ”belönar” dig med soffläget!
  2. Om det känns jobbigt att träna utomhus, så gör inte det.
    Det är ok att träna inomhus, om det är det som får dig att träna. Det är de passen som blir av, som är bra för dig! Inte var det blir av. Gymmet eller kanske hemmaträning? Båda funkar!
  3. Utmana dig själv! 
    Jag är galet mörkrädd (på riktigt)! Jag kan tycka det är obehagligt att gå bara från ytterdörren till bilen på morgonen, vilket är ca 20 meter…
    Däremot är det något som händer när jag får på mig pannlampa. Jag blir, på något sätt, mentalt inställd på träning. Sedan händer det att jag blir rädd ändå, när jag väl kommit ut (t.ex. när rävar skriker, likt ett panikslaget barn…!! 😮 )
    Men babysteps fixar man – Jag lovar. Om du första gången ”bara” springer 500 meter med pannlampan, är det 500 meter längre än du har vågat tidigare! Och de första mörkerpassen varje år, känns oftast värst. Efter det vänjer man sig successivt.
  4. Träna med någon annan! 
    Om du (till skillnad från mig, som springer mitt i obygden) tycker det är obehagligt att springa inne i stan; boka in en löpardejt med någon likasinnad. Eller låna kompisens/grannens hund. De ger verkligen en trygghetskänsla!
  5. OBS! Glöm inte reflexväst/reflexer!!

 

4 kommentarer

  1. Jag är också mörkrädd, fick öva länge på att springa med pannlampa innan det kändes hyfsat ok.
    Nu tänker jag att jag ska ha hunden med mig 🙂

  2. Just det där att slippa börja om, är liksom hela grejen med vinterträning. Det motiverar mig varje gång. Vill liksom inte börja från noll, som en försoffad potatis i april!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.