Sluta springa?

Det känns som att det går evigheter mellan mina löprundor, just nu.
Och trots att jag har kört t.ex. cykelintervaller tycker jag att löpningen har blivit jobbigare. Jag inser ju att grenspecifik träning är det absolut bästa, men samtidigt borde ju intervaller påverka flåset positivt oavsett. Eller…? Lungorna är ju fortfarande mina lungor.

Igår sprang jag 7 km trail för första gången på fyra veckor (!)
Och då menar jag ”riktig” trail. Inte grusväg utan stigar och lera. Att säga att det var en behaglig upplevelse, hade varit att ljuga. Självklart var det vackert och gav själslig ro, men rent fysiskt var det rätt smärtsamt.

En negativ spiral!

Dels är det mörkret som har gjort att jag har sprungit mindre.
Samtidigt är det ju så att när löpningen väl börjar kännas jobbigare, föredrar jag att köra annan typ av träning. Vilket gör att nästa löppass känns ännu jobbigare. En negativ spiral och just nu känns det nästan som att jag är på väg att sluta springa… 😮

Fokusera på målet; 27 kuperade km i fjällen!

Visst, tittar jag i backspegeln har jag fått till något pass i veckan.
Men det har varit som max 6-8 km, ibland bara 3-4 km. Vad hände med löpartjejen som sprang en halvmara i fjällen i Augusti och tänkte att hon, där och då, förmodligen hade fixat hela maran?!

Motivation borde jag ju ha, eftersom jag ska ge mig på Axa Salomon 27K i Åre i sommar. Möjligtvis att det är för långt bort för att ge den där ”rätta” peppen redan nu…?

Förlåt, för opepp! Jag är förhoppningsvis snart på banan igen!
PS. Ni har väl inte missat första luckan i min kalender. På tal om att ha ett mål med löpningen? 🙂

love

3 kommentarer

  1. Ibland tappar man bara suget! Denna veckan har jag bara tränat två gånger, tappade suget helt! Kanske att det beror på att jag hade fem dagars träning förra och det blev lite mycket för mig, jag vet inte!
    Du är snart på banan igen, det är jag helt säker på!!
    Kram

  2. Men är det inte bara så att det är just för att mörkret har kommit, loppsäsongen är slut och nästa utmaning ligger ganska långt fram som du har en dipp? En liten viloperiod?

  3. Konditionen består av en central del ( hjärta lungor) och en perifer. Den centrala kan du träna upp med alternativ träning (t excykel) men när det gäller den andra är det grenspecifikt som gäller. Trist när löpningen känns seg men det brukar gå i vågor som allt annat! Snart hittar motivationen och orken tillbaka till dig, var så säker! NU ska jag kika in din lucka. Har inte haft en sekund över i helgen 🙁

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.