Varför jag inte har sprungit?

Största anledningen till träningsbristen den senaste tiden, är att det har hänt så oerhört mycket i mitt liv.
Energinivåerna har varit så låga att träning inte har varit någon prioritering. Istället har handlat om att försöka ladda batterierna och hitta sätt att skapa energi.

Normalt sett har ju träningen i allmänhet och löpning i synnerhet, hjälpt till att fylla på energidepåerna, men nu har det inte varit så. Med det sagt, har jag tänkt ett steg länge.

För höga krav!

Jag tror att jag har haft för stora krav på mig själv. Att jag har tänkt;
”Kör jag inte minst 6 km löpning eller 1 timme på gymmet, så är det bortkastat”.

Jag inser ju, samtidigt som jag säger det, att det inte är så! Ändå är det så lätt att tänka i de banorna. Att 10 minuters styrka hemma, 1,5 km löpning eller 5 minuters yoga på morgonen ”inte räknas”. Varför gör man så? 🙁

Partner in crime – Love´s tassar! ♥

Babysteps!

Häromdagen jobbade jag hemifrån.
När lunchen närmade sig kollade jag ut genom fönstret och såg ett lätt, lätt duggregn. Plötsligt insåg jag att jag faktiskt hade ett litet sug efter att springa. *smått chockad* Men det gäller ju att ta tillfället i akt. Jag tänkte redan innan jag hann byta om och ge mig ut att:
”Så kort som jag vill. Så långsamt som jag vill!”

Väl hemma igen hade jag bara tassar runt i lite dryga 3 km.
Någonstans i bakhuvudet gnagde känslan att jag ”borde” springa minst 2-3 km till, men nä! Nu försökte jag verkligen nöja mig så.
Acceptera att det var helt ok! Att det är ok, att börja långsamt och helt utan krav, på varken tid eller (i mitt fall, framför allt) km!

Kanske gör det att glädjen (delvis) kan komma tillbaka?

 

Related posts:

16 kommentarer

  1. Kom inte iväg från jobbet i tid idag, så planerad lång-skogsrunda med middagen i packningen, fick bli kort trask till vindskydd där iaf ingen ser en så länge man sitter ner 🙂
    Hjärnan började redan på vägen hem från jobbet; ”men vad är det för mening att ens ta sig till skogs om vi inte ska traska ordentligt!?…lika bra du äter maten hemma och tar en kvällsPW…”
    Men Näpp – det var ju skogen som var grejen idag, få ha kängorna på, äta utomhus.

    Vet PRECIS vad hjärnan spelar oss för spratt när en mindre dos av motion inte räknas, det kallas visst press och att inte vara nöjd nån gång, inte kunna njuta av det lilla och att inte lyckas se positivt på sin egen insats?

  2. Helt rätt tänkt! <3 Så där tänker jag varje dag just nu. Inte för att jag saknar träningsmotivation, utan för att jag helt enkelt får nöja mig med det jag får. Och det gör jag faktiskt! 🙂

  3. Så har jag också tänkt väldigt länge och därför inte kommit mig ut alls. Nu försöker jag räkna all rörelse framåt 😉 som träning och vara nöjd med det. Vissa dagar blir det bara hundpromenader, andra ”springer” jag i ett tempo som gör att pensionärerna går om mig men det gör inget, så länge jag rör mig så duger det!
    Helena.

  4. Jag förstår dig precis! Jag tänkte likadant som du om yogan förr, att om jag inte yogar minst en kvart är det ju inte lönt. Fjuttigt att skriva upp mindre än en kvart i träningsdagboken, det gills liksom inte. Men sen bestämde jag mig för att helt enkelt strunta i att skriva upp yogan i träningsdagboken (såvida det inte faktiskt blir ett långt pass som jag blir trött av) och då kändes det plötsligt helt ok att bara köra fem minuter då och då. Alltså blir det av betydligt oftare nu 👍
    Idag försöker jag tänka mer ”good enough”. 1,5 km orientering med dottern är faktiskt också träning, och är det den enda löpningen man får till en vecka är det ju sjukt mycket bättre än ingen alls.

  5. Jag har alltid varit besviken på mig själv när det gäller löpning. Att jag inte springer tillräckligt långt, alldeles för långsamt och att jag gör ett antal stop under mina rundor. I flera år var jag besviken tills jag fick övertala mig själv och berömma mig själv att jag faktiskt är bra nog. Det är ok att ”bara” springa 4 km, det är träning och bra rörelse med. Att sluta nedvärdera mig själv!
    All rörelse är bra rörelse, glöm inte det!! Det är ok att ”bara” spring X km, glöm inte det!
    Kram ❤️

  6. All motion räknas! Huvudsaken är att man kommer ut. Man behöver inte jaga kilometrar och tider om man nu inte har ett mål som ”kräver” det. När övriga livet suger för mycket energi får man kanske ställa om sin träning och sina mål.
    Men det kräver sin träning det med att tänka om.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *