5 sätt att få till träningen som småbarnsförälder!

Jag läste ett inlägg häromdagen hos Anna a.k.a. Piggelina och hon skriver:

Jag har bytt jobb. Fått fasta arbetstider och blivit normal. Efter första dagen på nya jobbet är förvirringen total: när tränar man liksom?

Och jag kan inte låta bli att skratta lite. En tanke jag definitivt kan förstå!
Fast samtidigt, ändå inte. För mig har det liksom aldrig funnits något annat alternativ. Jag är och har i princip alltid (i alla fall sedan jag blev en ”tränande person”) varit småförälder och jobbat heltid (08.00-16.30) och på något märkligt sätt har jag fått till det. Träningen alltså. 😛

När tränar jag då?

  1. Direkt efter jobbet.
    I alla fall i 98 % av fallen. Dvs innan jag ens hinner ”landa” hemma. Jag är hopplöst dålig på att komma iväg om jag åker hem mellan jobb och träning. T.o.m. om jag inte sätter mig i soffan. Jag vet inte riktigt varför…? Dessutom är jag faktiskt som piggast då.
  2. På helgerna.
    Jag kanske är lyckligt lottad, men vi har (oftast) förvånansvärt lite planerat på helgerna, vilket gör att det passar utmärkt till ett längre löppass och ett gymbesök/yogapass.
  3. När sambon tar hand om vardagsaktiviteterna.
    Ja, jag har en supersnäll sambo. Jag är verkligen ingen ”socker-mom”. Inte ens när det gäller att titta/heja på mitt eget barn… (Sedan självklart att jag är med ibland ändå!) Men vardagsträningarna har sambons oftast hand om (Lucky me!) För då kan ju jag… *vips* …träna!
  4. Under tiden som barnen har egna aktiviteter.
    Det är ju inte alltid det här funkar. Jag lämnar inte gärna 6-åringen ensam på hockeyn t.ex. Däremot kan jag lätt ge mig ut på ett löppass under tiden som äldsta sonen rider.
  5. Hemmaträning!
    När jag får tummen  ur.Även om det bara blir 15 minuter, är det 15 minuter längre än det hade blivit annars. Det är många som säger att de inte hinner och jag har all respekt för att det finns de som inte hinner.Samtidigt finns det oerhört  många som kollar sociala medier (minst…) 30 minuter om dagen och/eller kollar x antal timmar på tv. Det är lätt att glömma den tiden. Eller kanske väljer  man t.o.m. att ignorera den tiden? Att den faktiskt finns där för träning; Om man vill. Om man inte vill, är det också ok, men då har man själv gjort det valet. 🙂

När jag INTE tränar?

  1. När jag är sjuk.  *frustrerad*
    Har inte tränat sen i lördags och börjar bli aningens rastlös. Ett sånt där jobbigt mellanläge där jag har rethosta och är snuvig/snorig) men inte mår dåligt/har ont i övrigt. Sjuk, fast ändå inte sjuk. Funderar faktiskt på om jag ska testa på ett lugnt pass idag och se hur det känns.

Förresten; Fler än jag som längtar efter snö?
Längtar ihjäl mig när jag hittar såna här foton (från förra året).

frost-vinter

5 kommentarer

  1. Det är nog en vanesak det där. Men är man van att träna i solljus och jobba när det passar så är det svårt att få träningen förpassad till dygnets mörka timmar. Speciellt som jag ogärna springer i mörker (och på löpband!). När jag är färdiginskolad och inte behöver följa någon annans schema ska jag rätta till det där. Springa på lunchen och jobba lite längre på eftermiddagen när det ändå är mörkt och trist! Jag är impad över alla ni som fixar biffen. Jag kommer också göra det men det kommer inte bli mer välstädat här hemma. Eller jo kanske. Nu när jag inte är hemma och stökar ner 🙂

  2. Jag tränar då det finns tid, vareviga dag. Ibland känns det ändå omöjligt, men då stiger jag upp lite tidigare (t.ex. då jag reser med jobbet tränar jag på morgonen). Under helgerna försöker jag träna på förmiddagen. I veckorna träffar jag kvällstid, efter att middagen är fixad. Ibland då barnen gptt och lagt sig. Ibland, som idag, for jag iväg och tränade så fort jag kom hem från arbetsresa. Oftast är mannen hemma med barnen men ibland ber jag min mamma eller svärmor om hjälp.
    Det är minsann inte lätt vintertid. Sommartid kan jag ha barnen med mig (de cyklar bredvid).

  3. ”Jag har bytt jobb. Fått fasta arbetstider och blivit normal. Efter första dagen på nya jobbet är förvirringen total: när tränar man liksom?”
    Bara älskar kommentaren! Själv har jag utmattningssyndrom, ska inte göra pulshöjande träning: när tränar man liksom?
    Kram

  4. Visst går det om man vill :). Fast nog är det lite motigare och kräver mer planering att träna sen höst och vinter. Tiden då det är som mörkast.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.