Min nivå just nu – 6 set marklyft!

Just nu känner jag hur ben och rygg, sakta men säkert, stelnar till.
Hej, träningsvärk i benen. Det var lääängesen! 😅

Vad är jobbigast? Löpning eller styrka?

Rent spontant kan jag ju känna (sett ur ett historisk perspektiv) att löpintervaller alltid har varit jobbigare än styrkepass. Fast visst, på olika sätt såklart!

Fast i mitt huvud har det alltid varit mentalt jobbigare att ta ut mig konditionsmässigt. Styrketräning har varit styrketräning. Vilket har inneburit svett, hög puls och darriga muskler. Däremot inte att jag har känt mig heeelt slut och mått illa. Men ”hey, there´s a first for everything, right”?

Marklyft och rygg!

Man skulle ju kunna tro att det var ett värstingpass som fick mig att må sådär, men nädå, det var ändå ett relativt lugnt sådant. Däremot är det väl lite som med löpningen. Man tror att befinner sig (någorlunda) i samma fysiska form som senast man tränade just de övningarna.
”Inte behöver väl jag köra lättare vikter. Eh…”  🙄

Nu körde jag inte alls maxvikt på t.ex. marklyften, men jag hade säkert kunnat köra lättare än 60 kg, sådär första gången på evigheters evigheter.

Jag var i alla fall duktig och värmde upp med tom stång/lättare vikter. Tur att man åtminstone har man en liten vettig röst i skallen. Haha!

  • Marklyft 6 set
  • Smala latsdrag 4 set
  • Bred, framåtlutande rodd, 3 set.

Det var dessa tre övningar jag orkade med innan jag fullständigt ”dog”. Det kan uppenbarligen bara gå uppåt, från och med nu!

Har du tränat något roligt idag? 🙂

 

9 kommentarer

  1. Hallo där, härliga träningsvärk 🙂
    I söndags blev det ett medelpass, ok var det. Den vanliga glada ledaren dök inte upp, hon var sjuk, så det blev en annan, därav bara ok haha
    Kram Cia

  2. Det bra med att vara dåligt tränad är att man blir nöjd fort, resultaten kommer snabbt och man behöver mindre tid för att bli trött.
    Jag har kört löpintervaller (16×2 min.), styrka på gym och OW-sim. 🙂

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.