Behöver man träna för att utvecklas?

Ut och träna med er nu i stället! Att springa 4-5 mil i veckan gör underverk för formen jämfört med att sitta och skriva listor.

Mackan upplyste mig om detta efter gårdagens inlägg.
”Åh, fan?!” var min första tanke. Inte… För det första; Jag är väl medveten om att mina 0,0 km löpning under Januari månad, inte gör underverk för min form. För min träningsform, that is. Jag blir nog rund och go´ på andra sätt…) 😛

Det blir dock inte alltid som man har tänkt.
Förutom min totala OLUST till att träna de sista veckorna, har jag dessutom dragit på mig en förkylning. IGEN! Egentligen inte hela världen, när jag tänker efter, eftersom jag inte tappar någon större del kondition. Det är liksom svårt att tappa något man inte har (för tillfället).

4-5 mil löpning i veckan

För det andra; Jag springer inte 4-5 mil i veckan. Inte ens när jag är frisk och löpsugen! Eller jo förresten; någon gång innan ultran i somras, fick jag nog till flera veckor med runt 4 mils löpning. Men det hör verkligen till ovanligheterna och min kropp skulle faktiskt inte hålla för det. Inte ens om jag sakta ökade upp mängden!

Vad vill jag ha sagt med det här inlägget?
Jag vet inte riktigt.  Mer än att jag (fortfarande) inte kan/vill springa och att vi alla har olika mål och förutsättningar vad gäller träningen. 🙂

Har ni tränat idag? Tell me!

 

12 kommentarer

  1. Ja visst är det att slå in öppna dörrar. Men för att verkligen uppnå hälsa är det alltid effektivare att göra än att snacka eller skriva.

    Sen blir jag lite nyfiken på varför din kropp inte skulle tåla 4-5 mil i veckan på sikt? Du gillar ju listor så ge mig en lista på hållbara argument för det påståendet. Jag tillhör den där skaran som tror att det mesta är möjligt tills motsatsen är bevisad.

    Krya på dig.

  2. Nej jag har inte tränat mer än typ två löppass sedan jag vet inte när.. mitten av november kanske. Envisa irriterande virus infektioner har satt stop för det mesta, blir bara hundpromenader. Men jag saknar det, saknar den sköna känslan i kroppen efter en fin runda, saknar lugnet i kroppen.. men men, nu hoppas jag det sista är över så jag kan tassa runt en runda. // Helena.

    1. Självklart behöver man inte göra ett jota. Ett av de mest hållbara argumenten, som oftast kommer fram sist i en diskussion, är att ”jag vill faktiskt inte” eller att man prioriterar annorlunda. Det är ett helt okej svar. Men rätt ofta föregås det av tusen anledningar till varför det inte går.

      Eftersom jag inte har något emot att vara konfrontativ så när någon gnäller på jobbet eller att dom är otränade eller whatever så ställer jag ofta frågan varför dom inte agerar på det om det nu är ett problem. Då får man alla dom här intressanta svaren om varför det inte går. Men i slutändan handlar det ofta att man faktiskt egentligen inte vill eller inte vågar. Och det är okej även om jag tycker det är synd med dom som inte vågar.

  3. Det man måste göra är att utgå från sig själv, vilket många glömmer….

    Jag tog en snabb mil på längdskidorna. Så härligt!!

    Vi måste ses snart 🙂

  4. Ingen träning för mig heller, men duschproblemet har ändå kommit till en helt ny nivå med anonyma arga lappar för att jag klampat in på manligt territorium. Och ja, herrarnas dusch är så klart fixad.

  5. Efter att ha lyckats somna på soffan, hittat femtioelva ursäkter till att inte träna blev det ändå ett intervallpass på cykel med sambon, nu kan jag inte sova pga av jag tränade försent…

  6. Igår blev det fem kilometer promenad och en halvtimme stretch. Idag har jag inte bestämt mig för vad jag ska hitta på. Imorgon blir det dock långa intervaller på bana och på söndag är det planerat ett långpass på minst en mil. Jag har anmält mig till ett halvmarathon i maj så nu måste jag vänja kroppen vid längre distanser.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.